Technický zázrak ze Skotska - lodní výtah Falkirk Wheel
21. únor 2014 12:38
V roce 1994 dostala architektonická společnost Nicoll Russel Studios, Architects zadání vytvořit originální a poutavý návrh konstrukce lodního výtahu, který by se stala také mezinárodně obdivovanou památkou. Místo pro výtah bylo vybráno nedaleko původního systému 11 zdymadel, ze kterého zbyly dodnes pouze napůl pohřebené zbytky. Zdá se, že odvedli dobrou práci, protože konečný návrh výtahu Falkirk Wheel, tak jej známe dnes, zvítězil v mnoha designerských soutěžích po celém světě. Celkové náklady na výstavbu celého komplexu se vyšplhaly na 20 milionů liber, samotný výtah stál přibližně 5 milionů liber. Při technickém popisu výtahu je zřejmé, že Falkirk Wheel je dílem nejlepších inženýrů začátku 21. století.
Samotné zdvihadlo se nachází na konci zpevněného betonového akvaduktu, který je přes nově vystavěný tunel spojen dvojitým zdymadlem ke kanálu Union. Loď nahoře vpluje do vany s vodou a je otočným pohybem přepravena do umělé zátoky bezprostředně u kanálu Forth & Clyde. Zároveň je loď ve spodní vaně stejným způsobem přepravena nahoru. Díky řadě pěti ozubených kol zůstávají obě vany stále v horizontální poloze. Středové ozubené kolo o průměru 8 m je napevno umístěno na posledním podpěrném sloupu akvaduktu. Každá z van je také napevno zasazena do ozubeného kola o stejném průměru, jaký má kolo středové. A každé z ramen výtahu má malé ozubené kolo, které spojuje pevné středové kolo s tím, ve kterém je umístěna vana s vodou. Jak se výtah otáčí, pevné střední kolo otáčí menšími, což způsobuje otáčení krajních kol s vanami, které tím pádem zůstávají vždy v horizontální poloze. Vany nemohly být do konstrukce zasazeny na volno, protože s tak ohromným množstvím vody (asi 500 000 litrů) by neustále hrozilo převrhnutí jedné z van, proto systém ozubených kol slouží jako pojistka.
Deseti hydraulickými motory poháněný výtah pracuje tak úsporně, že náklady na energii pro jednu otáčku v přepočtu nepřesahují několik českých korun. Všechno je to díky vyváženosti celé konstrukce dosažené prakticky stejnou hmotností obou van, přičemž nezáleží na počtu nebo hmotnosti lodí ve vanách, bez problému mohou být i prázdné. K tomu je velice chytře využíván Archimedův zákon – v tomto případě hmotnost vody, která je vytlačena lodí v jedné z van je rovna hmotnosti lodi samotné. Vytlačená voda přeteče zpět do kanálů, čímž je stejná hmotnost obou van, zhruba 300 tun, zaručena. Nevyváženost lze vytvořit pouze rozdílem vodních hladin v obou kanálech. Hladiny v celém komplexu, od akvaduktu, přes vany až po dolní nádrž, jsou však neustále monitorovány a řízeny rozsáhlou sítí sensorů, ventilů a skrytého potrubí. Počítače zaznamenávají hloubku vody s přesností na několik milimetrů a povolí nanejvýš 75 mm mezi hladinami obou van. Tyto počítače dokonce dokáží předpovědět a eliminovat případné překročení tolerance. Jedno otočení výtahu o 180°, které vyveze loď nahoru nebo sveze dolů, trvá pouze málo přes 4 minuty a spotřebuje jen 1,5 kWh elektřiny (při dnešních cenách pouze asi 20 pencí, v přepočtu 6 Kč)!
Vstup do areálu atraktivity je pro všechny návštěvníky zcela zdarma. Bez poplatku se tedy návštěvníci dostanou do všech veřejnosti přístupných prostor, mezi něž patří celé okolí samotného výtahu, interaktivní vodní park, dětské hřiště a budova návštěvnického centra s informacemi, kavárnou a obchodem se suvenýry.
Ceny vstupného na 50 minutovou exkurzi lodí jsou následující:
Dospělí – £ 8,95
Senioři – £ 7,95
Děti (3 – 15 let) – £ 4,95
Děti (do 3 let) – zdarma
Pokud tento technický zázrak chcete vidět zblízka, stačí kliknout zde >> a vybrat si z mnoha zájezdů do úžasného Skotska letecky nebo autobusem za nejlepší ceny.